Biliş, Duygu ve Bilişsel Yaşlanma Laboratuvarı
Biliş, Duygu ve Bilişsel Yaşlanma Laboratuvarı’nda ağırlıklı olarak deneysel yöntem kullanılarak bellek ve dikkat süreçleri, bu süreçlerin duygusal ve sosyal faktörler ile etkileşimi ve sağlıklı yaşlanmayla değişimi incelenmektedir. Bilişsel bilim yaklaşımı ile bazı çalışmalarda bilişsel psikolojinin yanı sıra, zihin felsefesi, dilbilim ve sinirbilim alanlarının da kuram ve çıkarımlarıyla yorumlama yapılmaktadır.
Laboratuvardaki araştırmaların genel içerikleri ve bugüne kadar (05.07.2024) o alandaki araştırmalarımızdan çıkmış ve yayın süreci tamamlanmış makalelerin, kitap bölümlerinin ve yönetilmiş olan yüksek lisans tezlerinin listesi aşağıdadır.
*
Biliş / Biliş ve Duygu Etkileşimleri:
Laboratuvarımızda bu alanda genelde bellek, bilişle bağlantılı dikkat süreçleri veya bu süreçlerin duygu ile etkileşimi araştırılmaktadır. Duygunun biliş üzerindeki etkisi, katılımcıların duygudurumu veya deney malzemelerinin duygu yükü ve yoğunluğu değişimlenerek incelenmektedir. Bilişin duygu üzerindeki etkisi ise duygu yönetimi bağlamında çalışılmaktadır.
Yayınlar:
Sıtkı, M., Ikier, S., & Şener, N. (2024). Reduced false memory in the second language of Turkish-English bilinguals. Applied Neuropsychology: Adult, 1-9. (SCI-e & Scopus)
Ikier, S., & Demirci, Ş. N. (2023). Çocukta belleğin gelişimi. S. Erden Çınar (Ed.), Çocuk psikolojisi, (s. 113-130). PEGEM Akademi.
Ikier, S., Dönerkayalı, C., Halıcı, Ö. S., Kaymak Gülseren, Z. A., Göksal, H., & Akbaş, B. (2024). When is memory more reliable? Scientific findings, theories, and myths. Applied Neuropsychology: Adult, 31(1), 77-94. (SCI-e & Scopus)
Pakkan, C., Ikier, S., & Mortan Sevi, O. (2024). Effects of anxiety level on directed forgetting of emotional information and related metacognitive judgments. Applied Neuropsychology: Adult, 31(4), 585-594. (SCI-e & Scopus)
Tumen, C., & Ikier, S. (2022). Exhaustion of the executive control capacity eliminates retrieval induced forgetting. Psychological Reports, 125(6), 3126-3140. (SSCI & Scopus)
Coşkunçay, M, Ikier, S., & Şener, S. (2020/2022). Detection of expected versus unexpected changes. Current Psychology, 41(3), 1139-1147. (SSCI & Scopus)
Çapan D., & Ikier, S. (2021). Metamemory and memory discrepancies in directed-forgetting of emotional information. Europe’s Journal of Psychology, 17(1), 44-52. (Scopus)
Çakar, M. & Ikier, S. (2021). Priming effects for the unexpected stimulus in inattentional blindness. Nesne, 9(19), 19-28.(TRDizin)
Ikier, S., & Gökel, N. (2019). Bellekte dilsel bağlam bağımlılığı sorunlarına düşünce dili hipotezi bir çözüm sunabilir mi? Kaygı, 18(1), 134-153. (TRDizin)
Raman, İ., Raman, E., Ikier, S., Kilecioğlu, E., Uzun, D., Zeyveli, S. (2018). Differential effects of age of acquisition and frequency on memory: Evidence from free recall of pictures and words in Turkish. Writing Systems Research, 10(1), 1-14.(Scopus)
Ikier, S. (2008). Bellek engellenmesi ölçen malzemelerin Türkçe’de oluşturulması çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 23(62), 53-62. (SSCI, Scopus, ULAKBİM)
Halpern, D. F., & Ikier, S. (2002). Causes, correlates, and caveats: Understanding the development of sex differences in cognition. In A. V. McGillicuddy-De Lisi, & R. De Lisi (Eds.), Biology, society and behavior: The development of sex differences in cognition (Advances in Applied Developmental Psychology Series, Vol. 21), (pp 3-22). Westport, CT: Ablex Publishing.
Yüksek Lisans Tezleri:
Merve Türkkol. “Effects of Arousal on the Inhibition of Low versus High Intensity Negative Information by High Anxiety Individuals”. Bahçeşehir Üniversitesi Bilişsel Nöropsikoloji (Haziran 2024).
Merve Sıtkı. “Are Bilinguals Less Prone to False Memories in Their Second Language?”. Bahçeşehir Üniversitesi Bilişsel Nöropsikoloji (Haziran 2021).
Ceyda Tumen. “Is Inhibition in Retrieval Induced Forgetting Automatic or Does It Require Executive Control?”. Bahçeşehir Üniversitesi Bilişsel Nöropsikoloji (Haziran 2020).
Esra Konan. “Effects of Negative Mood on Memory and Metamemory Performance of Morning Type versus Evening Type Individuals”. Bahçeşehir Üniversitesi Bilişsel Nöropsikoloji (Haziran 2020).
Canan Pakkan. “Anxiety, Emotional Directed Forgetting, and Predictions about Cognitive Control”. Bahçeşehir Üniversitesi Klinik Psikoloji (Haziran 2019).
Merve Çakar. “Consciousness and Implicit Memory Trace for the Unexpected Stimulus in Inattentional Blindness”. Yeditepe Üniversitesi Bilişsel Bilimler (Mayıs 2019).
Dilay Ata. “Effects of Anxiety and Depression on Memory Block and Facilitation”. Bahçeşehir Üniversitesi Klinik Psikoloji (Ocak 2018).
Demet Ay. “Retrieval-induced Forgetting: Basics of the Context Account”. Yeditepe Üniversitesi Bilişsel Bilimler (Ekim 2017).
Merve Gül Değirmenci. “The Role of Frontal Lobe Functions in Inattentional Blindness and a Search for an Implicit Memory Trace”. Yeditepe Üniversitesi Bilişsel Bilimler (Temmuz 2016).
Dicle Çapan. “Cognitive and Metacognitive Changes across the Day: Investigation of the Effects of Circadian Rhythms on Memory and Metamemory Performance”. Yeditepe Üniversitesi Bilişsel Bilimler (Nisan 2016).
*
Zihinsel Zaman Yolculuğu:
Laboratuvarımızda bu alanda otobiyografik anıların, gelecek olayların ve karşı olgusal olayların fenomenolojisi incelenmektedir. Fenomenolojik deneyimin duygu yükü yoğun olan olaylar söz konusu olduğunda değişimi ve benlik ile olan sıkı bağı ilgilenilen konular arasındadır.
Zihinsel zaman yolculuğu ve yaşlanma bağlantılı çalışmalar, bilişsel yaşlanma başlığı altında özetlenmiştir.
Yayınlar:
Ikier, S., Duman, Ç., & Gökel, N. (2022). Phenomenological experience of mental time travel with a counterpart self. Applied Cognitive Psychology, 36(3), 526-547. (SSCI & Scopus)
Ikier, S., Tekcan, A. I., Gulgoz, S., & Kuntay, A. C. (2003). Whose life is it anyway? Adoption of each other's autobiographical memories by twins. Applied Cognitive Psychology, 17, 237-247. (SSCI & Scopus)
Yüksek Lisans Tezleri:
Şule Gülpınar. “Does the Awareness of a Negative Collective Future Reduce the Positivity of Personal Future Thinking?”. Bahçeşehir Üniversitesi Bilişsel Nöropsikoloji (Haziran 2023).
Filiz Beste Yenievli Çocan. “Phenomenological Characteristics of the Happiest and the Saddest Autobiographical, Counterfactual and Future Events”. Bahçeşehir Üniversitesi Bilişsel Nöropsikoloji (Haziran 2022).
Ceren Dönerkayalı. “Manipulating Perspective with Counterfactual Events Changes the Ratings Related to Self”. Bahçeşehir Üniversitesi Bilişsel Nöropsikoloji (Haziran 2022).
Gizem Merve Tüzel. “Do Counterfactual Events Influence the Interpretation of Experienced Past Events?”. Bahçeşehir Üniversitesi Bilişsel Nöropsikoloji (Haziran 2021).
*
Bilişsel Yaşlanma:
Laboratuvarımızda bu alanda bilişi etkileyen herhangi bir hastalık olmaksızın yaşlanan 65 yaş ve üstü bireylerin bilişsel süreçleri, yine birçok araştırmada duygu ile etkileşim ve sosyal faktörlerin etkisi dikkate alınarak incelenmektedir. Bazı araştırmalarda genç ve orta yaş üstü katılımcıların yanı sıra, alanyazında sınırlı düzeyde çalışılan orta yaşlı katılımcılar da test edilmektedir.
Yayınlar:
Ikier, S., & Akdere, S. (2024). Sağlıklı bilişsel yaşlanmanın nöral temelleri. C. Hıdıroğlu Ongun, & S. Şandor (Ed.), Nöropsikoloji: Teoriden pratiğe ölçme ve değerlendirme (s. 597-608). Nobel Yayıncılık.
Akdere, S., & Ikier, S. (2024). Age-consistent phenomenological experience in remembering the past and imagining the past and the future. Applied Neuropsychology: Adult, 31(3), 218-228. (SCI-e & Scopus)
Tunç, R., & Ikier, S. (2023). Age differences in Inattentional blindness to emotional stimulus. Current Psychology, 42(10), 8327-8334. (SSCI & Scopus)
Ikier, S., & Duman, Ç. (2020/2022). The happiest and the saddest autobiographical memories and aging. Current Psychology, 41(7), 4907-4919. (SSCI & Scopus)
Ikier, S., & Çakar, M. (2018). Normal Bilişsel Yaşlanma. M. Irak (Ed.), Davranış Bozuklukları ve Biliş (s.65-96). İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları.
Ikier, S. (2009). Age stereotypes versus gender stereotypes and cognitive performance: A threat or release from threat for older women? In H. T. Benninghouse, & A. G. Rosset (Eds.), Women and aging: New research, (pp. 389-401). Hauppauge, NY: Nova Science Publishers, Inc. (Scopus)
Yahyagil, M. Y. & Ikier, S. (2009). Job satisfaction, emotion regulation, stress relations and aging. Öneri, 8(31), 43-51. (TRDizin)
Ikier, S., Yang, L., & Hasher, L. (2008). Implicit proactive interference, age, and automatic versus controlled retrieval strategies. Psychological Science, 19, 456-461. (SCI, SSCI & Scopus)
Ikier, S., Payır, A., & Kurçaloğlu, T. (2007). Duygu-biliş etkileşimleri ve yaşlanma. GeroBilim, 1(1), 23-43.
Ikier, S. & Hasher, L. (2006). Age differences in implicit interference. Journal of Gerontology: Psychological Sciences, 61(5), 278-284. (SSCI & Scopus)
Yüksek Lisans Tezleri:
Nilay Özdemir Haksever. “Does Simulating Older Self Increase Memory Positivity: Effects of Self-Enhancement on the Valence of Post-simulation Memory”. Bahçeşehir Üniversitesi Bilişsel Nöropsikoloji (Haziran 2023).
Zeynep Nergiz Bozkurt. “The Effects of Age-related Positivity on Autobiographical Memories and Counterfactual Thoughts of Regret”. Bahçeşehir Üniversitesi Bilişsel Nöropsikoloji (Haziran 2023).
Zeynep Asude Kaymak Gülseren. “Effects of Aging-related Stereotype Consistency on False Memory Construction and Memory Performance”. Bahçeşehir Üniversitesi Bilişsel Nöropsikoloji (Haziran 2022).
Selin Akdere. “Age-Related Changes and Age-Independent Consistencies in the Phenomenological Characteristics of Autobiographical Memories, Episodic Counterfactuals, and Episodic Future Events”. Bahçeşehir Üniversitesi Bilişsel Nöropsikoloji (Haziran 2020).
Utku Özgen. “Inattentional Blindness in Older Adults under Stereotype Threat”. Bahçeşehir Üniversitesi Bilişsel Nöropsikoloji (Haziran 2020).
Elif Ezgi Uslu. “Age Differences in Emotional Directed Forgetting and Related Metacognitive Judgments”. Bahçeşehir Üniversitesi Bilişsel Nöropsikoloji (Haziran 2019).
Reyhan Tunç. “Age Differences in Inattentional Blindness to Emotional Unexpected Stimulus”. Bahçeşehir Üniversitesi Bilişsel Nöropsikoloji (Ocak 2019).
Ayşe Nur Çelik. “Inattentional Blindness in Older Age: Investigating the Effects of Anxiety and Depression”. Bahçeşehir Üniversitesi Klinik Psikoloji (Aralık 2017).
Elçin Kilecioğlu. “Age of Acquisition and Frequency Effects in Recall and Recognititon: Evidence from Normal Aging and Alzheimer’s”. Yeditepe Üniversitesi Bilişsel Bilimler (Temmuz 2016).
Bu sayfa Biliş, Duygu ve Bilişsel Yaşlanma Laboratuvarı tarafından en son 24.09.2024 23:32:58 tarihinde güncellenmiştir.